کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل – دوبی

آذر ۱۵, ۱۴۰۲

Image

 کنفرانسی تغییرات اقلیمی سازمان ملل در دوبی در روز نخست تحت تاثیر بحران کنونی خاورمیانه قرار داشت. اردوغان، ملک عبدالله، و رئیس جمهور عراق در سخنرانی خود به موضوع جنگ در غزه پرداختند. بایدن و شی به کنفرانس نیامدند.
گوترس در مورد عدم جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای هشدار داد. مودی، رئیس جمهور هند از کشورهای غربی و صنعتی برای داشتن بیشترین سهم از تخریب #محیط_زیست انتقاد کرد. لولا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل نسبت به خشکسالی بیسابقه در جنگل آمازون هشدار داد و گفت که سطح آبهای آمازون به پایین ترین میزان در ۱۲۰ سال گذشته رسیده است.
بیش از ۱۷۰ کشور در ۱۱ روز در این کنفرانس با یکدیگر مباحثه و مشورت می کنند. در روز جمعه پیشاپیش اختلافات در مورد قطعنامه نهایی میان نمایندگان کشورها خودنمایی کرد. گوترس در پایان اجلاس روز جمعه گفت، “تنها راه نجات از بروز فاجعه، کاهش گازهای فسیلی است.”
Image
یکی از مشکلات اساسی در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل که امسال در دوبی در حال برگزاری است، تامین بودجه برای کشورهای در حال توسعه برای تغییر مصارف انرژی فسیلی به الگوی انرژی‌های پاک است و اینکه چه کشورهایی قرار است منابع مالی را برای این منظور تامین کنند؟
هوا بطور متوسط ۱٫۲ درجه نسبت به دوره قبل از صنعتی شدن گرمتر شده است و دانشمندان هشدار می‌دهند که اگر جامعه جهانی در مجموع اقدامی برای معکوس کردن این روند نکنند، میلیونها نفر در جهان بخاطر آثار مخرب تغییرات اقلیمی مثل از بین رفتن شهرهای ساحلی و نابودی کشاورزی در بسیاری از نقاط، جان خود را از دست خواهند داد.
Image
گاردین طی یک گزارش، ویدئویی را از سلطان الجابر که ریاست کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل را که هم اکنون در امارات جریان دارد منتشر کرد که دو هفته قبل در آن ویدئو وی مدعی شده بود هیچ واقعیت علمی که سوخت فسیلی عامل افزایش گرمایش جو زمین است، وجود ندارد.
انتشار این ویدئو به یک جنجال بزرگ در گفتگوهای امروز کنفرانس دامن زد. در همین رابطه الجابر گفته‌های خود را که بوضوح قابل شنیدن است، انکار کرد. 
 Image
در مقایسه با اولین روز شروع کنفرانس تغییرات اقلیمی که سطح امید به کاهش گاز متان و کمک به کشورهای رو به رشد برای تغییر در رویه استفاده از سوخت فسیلی بسیار بالا بود، در روز پنجم گفتگوهای پر تنشی در باره آینده سوخت فسیلی در گرفت.
از جمله رویدادهای روز پنجم اعلام حضور ۱۳۰۰ لابیگر سوختهای فسیلی در اجلاسی که امسال در دوبی برگزار می‌شود، بود. عربستان سعودی گفت که با هرگونه توافقی مبنی بر پایان استفاده از سوخت فسیلی مخالفت می‌کند و رئیس کنفرانس پیشنهاد کرد که لزومی بر کنار گذاردن نفت، گاز و ذغال سنگ نیست.
در مقابل، فعالان #محیط_زیست، دانشمندان و تعداد دیگری از رهبران جهان همچنان بر خواست خود مبنی بر کاهش استفاده از نفت و ذغال سنگ پافشاری کردند.
در این میان، مباحث و گفتگوهای فشرده‌ای در میان نمایندگان بیش از ۱۷۰ کشور جهان در جریان است که بتوانند تا سه شنبه آینده به گونه‌ای با یکدیگر در مورد توافق نهایی به نکات مشترک برسند.
Share Button

Tags: , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای انتشار کامنت، جواب مسئله زیر را بنویسید *