اهواز آلوده ترين شهر جهان ازنظر ذرات معلق در هوا است

September 27, 2011

سازمان بهداشت جهانی درتازه ترين بررسی خود اعلام کرده است که شهرهای ايران، پاکستان، هند و مغولستان در صدر فهرست آلوده ترين شهرهای جهان قرار دارند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سازمان بهداشت جهانی تصريح کرده است: شهر اهواز، مرکز استان خوزستان، با اختلاف چشم گير نسبت به ديگر شهرهای جهان در صدر آلوده ترين شهرها از نظر ذرات معلق درهوا کوچکتر از ۱۰ ميکرومتر است.
سازمان بهداشت جهانی می گويد: اطلاعات و آمار اين بررسی، براساس اندازه گيری سطح ذرات معلق در هوا کوچکتر از ۱۰ ميکرومتر — به اصطلاح PM10 – که توسط يک هزار و ۱۰۰ شهر جهان جمع اوری شده و در اختیار این سازمان قرار داده شده است.
سازمان بهداشت جهانی همچنين تصريح کرده است، آلودگی هوا سالانه به مرگ زودرس يک ميليون ۳۴۰ هزار نفر در جهان منجر می شود. اين گزارش اضافه کرده است سرمايه گذاری برای کاهش آلودگی ها هوا موثرين شيوه برای مقابله با بيماری ها دراين زمينه است.
سازمان بهداشت جهانی می گويد: در اهواز ميزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ ميکرومتر به طور متوسط سالانه ۳۷۲ ميکروگرم در هر متر مکعب بوده است.
در این گزارش از صنايع سنگين و سوخت خودرو با کيفيت پایین به عنوان عوامل اصلی آلودگی در اين شهر يک ميليون و سيصد هزار نفری نام برده شده است.
کارشناسان محيط زيست می گويند، ذارات کمتر از ۱۰ ميکرومتر بر اثر احتراق سوخت های فسيلی در خودروها، ژنراتور ها يا از تغييرات شيميايی جويی به وجود مي آيند که قابليت نفوذ به عمق ريه ها را دارند.
پس از اهواز، اولان باتور، پايتخت مغولستان با ميزان متوسط ۲۷۹ ميکروگرم ذرات معلق کمتر از ۱۰ ميکرومتر قرار دارد.
سازمان بهداشت جهانی همچنين در ادامه اين فهرست آورده است که شهر سنندج، مرکز استان کردستان، با متوسط سالانه ۲۵۴ ميکروگرم سومين شهر آلوده جهان از نظر ذرات معلق کمتر از ۱۰ ميکرومتر محسوب می شود.
در اين بررسی همچنين شهرهايی چون کويته پاکستان، کنپور هند و گابورون پايتخت بوتسوانا جزو آلوده ترين شهرهای جهان اعلام شده اند. در این گزارش از برخی از شهرهای آمریکا و کانادا به عنوان پاکیزه ترین شهرها یاد شده است.
سازمان بهداشت جهانی می گويد، هرچند دلايل براي آلودگی بسيار زياد می تواند متفاوت باشد، اما اغلب روند سريع صنعتی شدن، استفاده از سوخت ها با کيفيت پايين و همچنين نيروگاه های توليد برق عوامل اصلی اين آلودگی ها هستند.
اين گزارش می افزايد: در مناطق شهری بزرگ مانند دهلی نو، بمبئی و کلکته در هند ، ساخت نيروگاه های جديد در محدوده شهر ممنوع است، و نيروگاه های موجود در حال تعطيلی و يا انتقال به مکان ديگری هستند.
در ایران برخی از نمایندگان مجلس از تولید بنزین با کیفیت پایین به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در شهر های ایران یاد شده بود.
حسینعلی شهریاری، ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ،پیشتر گفته بود، بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های ایران «می‌تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد».

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *