آتش گرفتن جنگلهای مریوان یک پروژه امنیتی است

مرداد ۱۴, ۱۴۰۲

دکتر کاظم موسوی

با آنکه اکثر رسانه‌های تصویری و سلبریتی‌های محیط زیست چشمان خود را بر روی آتشی که جنگلهای مریوان را به سوی نابودی هدایت می‌کند، بسته‌اند، اما دلسوزان، مردم محلی و فعالان قهرمان محیط زیست منطقه با دستان خالی برای مهار آتش به مصاف آن شتافته‌اند. آتش سوزی جنگلهای مریوان به هیچوجه تصادفی نیست همانگونه که سکوت زبونانه مماشاتگران با حکومت در رسانه‌ها اتفاقی نیست. سپاه پاسداران در آستانه سالگرد انقلاب ژینا برای ایجاد رعب و وحشت و اینکه نشان دهد تا چه حد مصمم به سرکوب است، این تروریسم زیست محیطی را براه انداخته است. سپاه پاسداران با این عمل نشان می‌دهد که برای حفظ امنیت نظامش از هیچگونه جنایتی فروگذار نمی‌کند. آتش گرفتن جنگلهای مریوان یک پروژه امنیتی است.

واقعیت اینستکه در دستگاه ایدئولوژی ولایت فقیهی جمهوری اسلامی صاحبان اصلی منابع ملی طبیعی و جنگلها نه مردم ایران بلکه به شخص رهبر نظام، علی خامنه ای تعلق دارد. خامنه‌ای سالهاست که جهت حفاظت از امنیت فاشیسم مذهبی‌اش بیشتر منابع و ثروتهای جنگلهای کشور را همچون گوشت نذری در میان افراد و باندهای پاسداران سرکوبگر و سودجو در نظام پخش کرده است.
یک کارشناس دولتی امور جنگل در روزنامه سلام ۲۴ دی ۷۵ گفته بود: “طی سالهای اخیر از جنگلها بی‌رویه تراشیده شده و عرصه به افراد و نهادها و ارگانهای دولتی واگذار گشته است.” از دیگر عوامل تخریب جنگلها ساخت و ساز دولتی و وابسته به دولت در جنگل و آتش سوزی بر اثر مانورهای نظامی در نواحی جنگلها هستند. در همین رابطه، یکی دیگر از کارشناسان ارشد دولتی در روزنامه همشهری ۳۱ شهریور ۷۹ آمار تکاندهنده ای را برملا کرد: “طی ۲۰ سال گذشته از ۱۸ میلیون هکتار جنگلهای ایران در سال ۵۶ به میزان ۱۲ میلیون هکتار در سال ۷۸ رسیده است.” و البته این میزان چپاول و تخریب در سال ۷۸ به یقین در سال ۱۴۰۲ چندین بار افزونتر و گسترش نگران کننده ای یافته است.

در همه این سالها مشاهده پی در پی آتش سوزیها در مناظق جنگلی کشور بسیار دردآور است. آخرین نمونه‌ها از این دست، زبانه کشیدن آتش مهیب در جنگلهای مناطق روستاهای مرزی خاو و میرآباد در شهرستان مریوان است. در حالیکه بنابر گزارشات محلی هیچ اقدام عملی و کمک فوری و موثر دولتی برای اطفاء حریق صورت نگرفته و همچنان وسعت فراوانی از جنگل‌های این روستاها در آتش می‌سوزند، مطبوعات رژیم از اعزام یک فروند بالگرد هوافضای سپاه از مرکز خبر دادند. همچنین همین منابع بدروغ از گسترش کمکهای دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد مدیریت بحران و تیمهای آتش‌نشانی منطقه برای کنترل حریق در منطقه می‌گویند.

علت امنیتی-نظامی بودن آتش گرفتن جنگلهای مریوان را تسنیم نیوز، ارگان وابسته به سپاه پاسداران بطورغیرمستقیم چنین گزارش کرده است: “صعب‌العبور بودن منطقه، مرزی بودن و مین‌های جا مانده از دوران جنگ تحمیلی کار اطفاء حریق در سه روستای مرزی گماره‌لنگ، دره‌وران و آسن‌آباد را با مشکل مواجه کرده است.”

علیرغم موضوع امنیتی بودن و بی‌لیاقتی و عدم رسیدگی‌های ارگانهای مربوطه، کنترل حریق همانند گذشته بطور خود جوش توسط فعالان مستقل مردمی زیست‌محیطی در مناطق کردستان و عمدتا با تحمل کارشکنی و بعضا ضرب و شتم و دستگیرهای اعمال شده توسط دستگاههای سرکوب و در شرایط گرمای بیش از ۴۰ درجه‌ای هوا و وزش باد شدید، با دستان خالی برای اطفای حریق و نجات جان اهالی و کشاورزان در مناطق روستای مرزی صورت می‌گیرد.

حزب سبزهای ایران در گذشته نیز با انتشار گزارشات متعدد در مورد اقدام جنایتکارانه باندها و دستگاهای دولتی و سپاه پاسداران به طمع سوداگری نه تنها به پاک تراشی گسترده چوبهای جنگلی با ارزش برای فروش، همچنین جهت ساخت و ساز غیر مجاز آپارتمانها و ویلاها در حومه و درون جنگلها با آتش سوزی درختان مناطق جنگلی برای آماده سازی زمین، آنان را نابود کرده‌اند، توجه داده است. ضمنا برای سپاه و ارتش جمهوری اسلامی در کنار تاسیس قرارگاهها و تمرین آتشباری و عملیاتهای جنگی در درون و حاشیه جنگلها دلیل مهمی هم در ایجاد حریقهای عمدی بخصوص در جنگلهای مناطق کردستان وجود دارد تا از اینطریق پناهگاه و پوشش جنگلی نیروهای مخالف کردی سرنگونی خواه را نابود ساخته و یا آنان را به ترک کردستان ایران وادار نمایند.

هواداران و فعالان حزب سبزهای ایران در کردستان از فراخوان فوری “انجمن سبز چپا” برای یاری مردم جهت مهار آتش سوزی در مریوان حمایت می کند.

Share Button

Tags: , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای انتشار کامنت، جواب مسئله زیر را بنویسید *